כתבה מאת און יעקבסון – ג'יפ

הי הג'יפ, הי הג'יפג'יפ
"הי הבט נא, איזה לילה, איזה לילה מסביב!
יש לי רושם, מתכייפת נסיעה קטנה בג'יפ,
מתכייפת, מתכייפת,
נו, אם כך, עלי מהר,
עוד תראי עכשיו ילדונת, איך הג'יפ הזה דוהר!

הי, הג'יפ, הי, הג'יפ
איזה לילה מסביב!
מה יש, איציק?
אוי שמעי נא,
קחי קצת שמאלה,
קחי ימינה!
כל אחד הלא יגיד –
העיקר בג'יפ זה ספיד!
חיש כרוח נעבור –
ברקס! עצור! עצור!"
ג'יפ

"… הן אפשר, הן אפשר,
שיהיה זה פשוט כבר מחר.
הן אפשר ובג'יפ שעבר, שאגו בחורים כי נגמר.
הן אפשר, הן אפשר
שיהיה זה פשוט כבר מחר…"

"הי הג'יפ, הי הג'יפ" ו-"הן אפשר" הם שניים משיריו הנודעים של המשורר חיים חפר. שניים משיריו בהם הוא שילב את המילה ג'יפ והוא גם לא היחיד. להקת טיפקס וברי סחרוב הם בין האחרים ששילבו את המונח בשיריהם. ולא סתם שהוא מככב בשירים ישראלים. מעבר לעובדה שמדובר על כלי רכב שרבים זוקפים לזכותו חלק לא מבוטל בניצחון בנות הברית במלחמת העולם השנייה.

הג'יפ הולך כחוט שזור גם בהיסטוריה המקומית שלנו. הן ככלי רכב צבאי המפורסם ביותר שלחם בכל מלחמות ישראל והן בעובדה שמזה שישים ושתים שנים מיוצר הג'יפ (ובעשרים וחמש השנים האחרונות, הפיתוח הישראלי של הג'יפ – סופה) בארץ. תוסיפו למיתולוגיה הזו את שפע המתחרים שקמו לג'יפ המקורי במהלך השנים ותבינו למה השם  הוא הפך, משם של מותג לשם גנרי לרכב שטח.

ואיך הכול התחיל? צורך מלחמתי, כמובן. בשנת 1940, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה הבינו האמריקנים שלא יהיה מנוס מלפלוש לאירופה הכבושה, ולצורך זה, יהיה עליהם להשתמש ברכב שטח קטן, קל, ייעודי מאוד, בעל עבירות שטח גבוהה, אמין וקל לתיקון בתנאי שטח וכזה אותו ניתן להטיס ולהצניח לשטח מהאוויר. מעבר לדרישות ברורות ונוקשות הנוגעות למפרט הרכב, מועד הגשה של המכרז נראה היה כבלתי אפשרי: הצעות ראשוניות בתוך 11 ימים, בניית אב-טיפוס בתוך 49 ימים ובניית 70 כלי רכב לצורכי מבחן תוך 75 יום.

חברת בנטהם הצליחה לעמוד ביעד הבלתי-אפשרי הזה ולכן זכתה במכרז, אבל היא הייתה קטנה ושברירית מדי בכדי להצליח לספק את כמות הג'יפים האדירה להם היו זקוקים צבאות הברית. מסיבה זו, הועבר הייצור גם לחברות וויליס ופורד ושייצרו במהלך ארבע שנות המלחמה כ-600 אלף ג'יפים שהיוו, כאמור, גורם מכריע בניצחון כוחות הברית.

במלחמת העולם השנייה לא הסתיים סיפורו הצבאי של הג'יפ, שלמעשה נשאר בשירות סדיר מאז ועד ימינו אנו בצבאות רבים בעולם. אבל אותה מלחמת עולם נוראית היא זו שהקנתה את הזכות לחיים גם "באזרחות". חברת וויליס, שהייתה בעלת הזכויות לשם ג'יפ, הציגה גרסה אזרחית שלו, שנקראה – איך לא – Civilain Jeep, כלומר "הג'יפ האזרחי", או בקיצור, CJ המוכר לנו בגלגוליו השונים. מאז ועד היום פותחו ויוצרו עשרות ואולי מאות גרסאות ודגמים שונים ל-CJ המקורי. והוא יוצר בלא מעט מדינות בעולם, בהן גם ישראל. המשותף לכולן: כולן נבנו בצלמו ובדמותו של הג'יפ המקורי משנת 1941. את אותו די.אן.אי של ג'יפ צבאי קשוח וספרטני מודל 1942, אפשר למצוא בג'יפ ריינגלר מפנק, מפואר ומצויד, משנת 2015.

ומאיפה הגיע השם או מה מקורו? למקור השם "ג'יפ" יש כמה גרסאות. אחת מהן גורסת כי הוא נוצר משיבוש השם General Purpose Vehicle , או בקיצור GPV, לג'יפ. כך או כך, ברבות השנים הפך השם "ג'יפ", שהתחיל כדגם אחד מיני רבים של חברת ויליס, לשם מותג מוכר ומוערך עד ימינו תחת המטריה הרחבה של חברת קרייזר. המותג ג'יפ מייצר מגוון דגמים וגרסאות, בהם הרינגלר המיתולוגי, צ'ירוקי, גרנד צ'ירוקי, קומפס ופטריוט, שהמשותף לכולם הוא שהם בעלי יכולת נסיעה בשטח. אולי גם בשל כך הפך השם ג'יפ לשם גנרי לכל רכב שטח באשר הוא.

לטיפול מהיר ומסור – הזמן טיפול 
או
התקשר אלינו – 09-952-3536

השאר תגובה