ג'יפ רנגלר הוא "אחרון המוהיקנים". רכב השטח האמיתי האחרון שעדיין יהיה ניתן לקנות לשימוש אזרחי, עם תום היצור הצפוי של לנד רובר דיפנדר השנה. מה סוד הקסם שלו ולמה מדובר בעולם הולך ונעלם? 

 

כתבה מאת און יעקבסון

אגדות בעולם הרכב – לא חסר. קצרה היריעה למנות את כל אותן מכוניות ששינו, השפיעו והלהיבו את העולם במהלך השנים. אם יש משהו שמשותף לרוב האגדות האלו, הוא שהן שייכות להיסטוריה. כלומר, למדור האספנות… ככה זה בעולם שלנו.

לכל מכונית יש תפקיד, אבל התפקיד הזה מוגבל בזמן. פעם זה היה עשור או שניים. במקרים יוצאי דופן, אולי יותר. בשנים האחרונות, מוחלפות מכוניות בקצב של ארבע עד שש שנים, בממוצע. יותר מזה, נהפך לנדיר ובדרך כלל נוגע לא בהכרח לאיכות המכונית או להשפעה שלה על עולם הרכב, אלא למצב חשבון הבנק של היצרן שלה, או לתחרות (או חוסר התחרות) בפלח השוק בו המכונית הזו מוצבת.

אז אם עשר או עשרים שנים נחשבים לזמן נצח בתעשיית הרכב, מה תגידו על מכוניות שנשארות על פסי היצור שישים, או אפילו שבעים שנים… שתיים מהמכוניות הללו, הן לא בדיוק מכוניות, אלא ג'יפים. כלומר, רכבי שטח. רכבי שטח קשוחים, ספרטנים, ממוקדי מטרה ו… שייכים לקטגוריה שהולכת ונעלמת מהעולם. האחד – אנגלי – לנד-רובר דיפנדר, העומד לרדת מפסי היצור בסוף השנה הזו והשמועה אומרת שמחליפו יהיה רכב שטח "רך" יותר, עם מתלים נפרדים. השני, ג'יפ רנגלר, ממשיכו המיתולוגי של גיבור מלחמת העולם השנייה, שגם הוא עומד להיות מוחלף בעוד כשנתיים וחרושת השמועות סביב מחליפו מרעישות את הרשת. אם כך, מה כל-כך מיוחד בג'יפ רנגלר ומדוע למישהו איכפת עם הג'יפ החדש שיחליף אותו יהיה עם מתלים נפרדים או סרנים חיים? הרי ממילא כמעט אף אחד לא ממקסם את יכולות השטח של הרנגלר בשטח. ובהקשר זה, ישראל עוד יוצאת דופן לטובה. אפשר לרדת לשטח, אפשר לטייל בשטח ולא חסרים מרחבים לטייל בהם.

בעולם, ישנם לא מעט מקומות בהם הירידה לשטח אסורה וכך ניטל העוקץ מהג'יפים האמיתיים. אלה, בעלי יכולת השטח המוכחת כמו הרנגלר. לא רק זה, אלא חוקי זיהום האוויר, בטיחות, וצריכת דלק (לא משהו שג'יפים מצטיינים בו…) נהפכים חשובים יותר ויותר עבור הצרכנים ומגבילים יותר ויותר את היצרנים. וכך, בעצם, נכחד כל פלח השוק הזה, שפעם רווה מתחרים, לטובת רכבי הפנאי והקרוס-אוברים, שהם בחזקת: להיות בלי, אבל להרגיש עם. כלומר, להראות כמו ג'יפ רנגלר, אבל מבלי לשלם את המחיר של ג'יפ רנגלר ומבלי להיות בעל היכולות של ג'יפ רנגלר. אולי חשוב לחזור צעד אחד לאחור, ולהבין מה מבדיל בין ג'יפ רנגלר "אמיתי"," לבין "חיקוי" שנועד מקסימום לרדת לים או לטפס על מדרכות.

ובכן, הכול מתחיל במבנה. או בתצורה. בעוד שכל מכוניות הכביש הן בתצורת מרכב אחוד, ג'יפ רנגלר הוא אחד האחרונים לו שלדת סולם ומרכב נפרד. המדובר בתצורה שפעם רווחה בכל מכונית בעולם. בין אם מכונית פרטית, ג'יפ, טנדרים ומשאיות. היתרון בשלדת סולם, הוא הפשטות של המבנה, החוזק שלה, האפשרות להרחיק בין מכלולי ההנעה הרגישים לבין מה שעשוי לפגוע בהם על הקרקע וגם – הגמישות שלה. אחד היתרונות של ג'יפ רנגלר בנהיגה בשטח, היא אותה שלדה גמישה. גמישות שמאפשרת לשפר את יכולת אחיזת הצמיגים במעבר בשטח סלעי, מחורץ או בולעני. אלא שכל אותם יתרונות של השלדה הנפרדת בשטח – הם החסרונות של הרנגלר בכביש. הגבהת המכלולים מעלה את מרכב הכובד, השלדה הגמישה פוגעת ביציבות והמשקל העצמי הגבוה יותר כתוצאה מהמבנה הקשוח והסרנים החיים, לא מסייע בבלימות חירום ותמרונים חדים.

מסיבה זו, עברו כל המכוניות בעולם לשימוש במרכב אחוד (בו המרכב הוא גם השלדה ולכן אין שלדת סולם, כמו ברנגלר), והשימוש בשלדת סולם נשאר נחלתם של הכלים הקשוחים באמת: משאיות, טנדרים ו… ג'יפ רנגלר. ומאחר שפחות ופחות אנשים נזקקים ליכולת השטח הנהדרת של הרנגלר, הוא נשאר פחות או יותר הבודד במערכה. בחברת ג'יפ עשו רבות במהלך השנים על מנת לצמצם את החסרונות של תצורה זו של הרנגלר, שלא על חשבון היתרונות. אז נכון שג'יפ רנגלר הוא חיית שטח קשוחה, אבל כזו שגם יודעת לפנק. אם ברמת אבזור שלא נופלת מזו שהתרגלנו לה במכוניות הפרטיות, אבל במיוחד בכל הקשור לרתימת אלקטרוניקה לשיפור היציבות של הרנגלר בכביש, שגם משפרת את יכולות הרנגלר בשטח.

וכך, מתהדר הרנגלר במערכת נגד נעילת הגלגלים, מערכת בקרת משיכה ומערכת בקרת יציבות – שמשפרות את היציבות על הכביש ומפחיתות למינימום את הסיכוי להתהפכות. מצד שני, אותן מערכות משפרות את יכולות הרנגלר גם בשטח. כך למשל, משמשת מערכת בקרת המשיכה כנועלי דיפרנציאל אלקטרונים. ברגע שהמערכת מזהה שאחד הגלגלים של הרנגלר מאבד אחיזה, באופן עצמאי וללא מעורבות הנהג, היא משתמשת בבלם באותו גלגל סורר, על מנת לבטל את הסחרור. הכוח עובר לגלגלים האחרים להם אחיזה טובה בקרקע והרנגלר ממשיך לטפס ולהתקדם בשטח, באופן שכל אותם כמו-ג'יפים אחודי שלדה לא מסוגלים לו, אלא אם יושקעו בהם אלפי ועשרות אלפי שקלים בשיפורים, הגבהות ומיגונים.

אז השמועות האחרונות אומרות שהמחליף של הרנגלר ימשיך להשתמש בסרנים חיים (תצורת מתלים עדיפה לשטח – פחות לכביש). על השאלה האם הרנגלר החדש ימשיך להשתמש בשלדת סולם – אין עדיין תשובה חד-משמעית. כך או כך, אם חפצה נפשכם בג'יפ מסוקס, בעל מסורת, אגדת שטח, לוחם מעוטר, אחרון בדורו, וטיולי שטח "אמיתיים" הם משהו שאתם אוהבים לעשות – ג'יפ רנגלר חייב להיות הבחירה שלכם

ג'יפ רנגלר | מוסך דרך השטח | מוסך מורשה קיה

ג'יפ רנגלר | מוסך דרך השטח | מוסך מורשה קיה

לטיפול מהיר ומסור – הזמן טיפול 
או
התקשר אלינו – 09-952-3536

השאר תגובה