מוסך מורשה קאיה – לא רק אצל ג'יימס בונד – גם המכונית שלכם "צוללת" ואפילו "ממריאה". על זוויות גלגול ודינמיות של המכונית שלכם

בדרך כלל, הסיפורים שמתפרסמים כאן מתחילים במפגשים עם לקוחות המוסך בחדר ההמתנה, בדלפק, ליד הליפט או בחנייה. הפעם כראוי למוסך בעידן המאה ה-21, הסיפור שלנו מתחיל לא מעמדת הטיפולים – אלא מאתר האינטרנט שלנו. שם פנה אלינו גולש בשאלה הבאה:

"אשמח להכוונה אם יש ב"יומנו של מוסכניק", התייחסות לזוויות גלגול/צניחת חרטום בפניה ואם לא, אשמח אם תהייה התייחסות לכך ולפתרונות השונים לטפל בכך".

כדי להסביר את התופעות הללו, אנחנו צריכים קודם כל להבין כמה דברים בסיסיים בנוגע לאופן שבו כוחות פיזיקליים עובדים על כלי הרכב שלנו.

בזמן נסיעה, בין אם בתאוצה, בלימה או פנייה, על המכונית שלנו עובדים שלל כוחות פיזיקליים: תנע, גרר, כוחות צד צנטריפוגליים וצנטריפטליים ועוד ועוד. הכוחות הללו משפיעים הן על יציבות המכונית והן על התחושה המועברת אל הנוסעים בכלי הרכב. בכדי לפשט את הנושא, דמיינו שני צירים: אורכי החוצה את המכונית לאורכה ורוחבי החוצה את המכונית לרוחבה. בנקודת המפגש של הצירים – שהיא מרכז המכונית שימו נקודה – נקודה זו היא מרכז המאסה של המכונית. כעת, בזמן שהמכונית עומדת, ובמידה רבה גם כאשר היא נעה בקו ישר במהירות קבועה, משקל המכונית מחולק באופן קבוע בין צירים אלו, לא בהכרח באופן שווה אך באופן קבוע. במוסך דרך השטח שהוא מוסך מורשה קאיה אנו נתקלים לא אחת בדברים כאלה.

4

אולם, אם נלחץ על דוושת הבלם החלוקה הקבועה של משקל המכונית מתערערת והוא יעבור קדימה, גורם לחלק הקדמי של המכונית לשקוע או "לצלול" מטה. כאן נכנסים לעבודה הקפיצים ובולמי הזעזועים של המכונית שתפקידם לרסן ולמתן את שקיעת החרטום על ידי הפעלת כוח שיכוך נגדי לפעולה זו. שכן אם לא ניצור כוח נגדי להעברת המשקל קדימה עשויה המכונית להגיע למצב בו היעדר משקל על הגלגלים האחוריים יגרום לאיבוד האחיזה שלהם בכביש ולחלקה האחורי של המכונית להחליק. אך באותה מידה נרצה להשאיר מידה של העברת משקל קדימה שכן היתרון שיש להעברת המשקל קדימה הוא הצמדת הגלגלים הקדמיים לכביש ושיפור האחיזה שלהם וכפועל יוצא מכך את יכולת ההיגוי. אלו הם מקרים שחזינו בהם מקרוב במוסך מורשה קאיה.

בדיוק באותו האופן, אם נאיץ יעבור משקל המכונית אחורה, הפעם העברת המשקל גורמת לחרטום המכונית להתרומם למעלה, גם כאן נדרשת כמובן פעולת שיכוך והחזרה של בולמי הזעזועים – הפעם האחוריים, כדי למנוע מצב בו העברת המשקל אחורה גורמת לאיבוד אחיזה של הגלגלים הקדמיים.

גם כאשר המכונית פונה לצדדים מתרחשת העברת משקל, אבל לא על ציר הרוחב, אלא על ציר האורך. כמו שתיארנו קודם במוסך מורשה קאיה , התנועה באה לידי ביטוי ברכינה של המכונית לצדדים, מה שמכונה גם "זווית גלגול" על שם התחושה שהמכונית מנסה להתגלגל הצידה. גם כאן כמובן, בלימת התנועה הכרחית על מנת לשמור על היגוי אידיאלי ואחיזת הכביש של המכונית.

914115_naveg

ככלל, לכל כלי רכב תהייה מידת מה של זווית גלגול או צניחת חרטום. אולם כלי רכב שונים יציגו זוויות או ערכים שונים בהתאם לייעודם. במכונית ספורטיבית למשל, זוויות הגלגול תהיינה מינימליות במכוניות אלו כיול הבולמים הינו לרוב נוקשה מהרגיל, על מנת לצמצם את העברות המשקל של המכונית בתאוצות או תחת בלימות וגם במעבר בין נסיעה מקו ישר לפנייה ולהיפך. לעומת זאת ובצדה השני של הסקאלה, ישנם את רכבי השטח, כמו סוזוקי גרנד וויטארה, או ג'יפ רנגלר בהם על מנת להשיג שיכוך טוב על מצע משובש יצוידו בבולמי זעזועים רכים שיבואו לידי ביטוי בזוויות גלגול ניכרות ו"צלילת" חרטום מוחשית בבלימות על הכביש. שאר כלי הרכב בין אם אלו מכוניות מיני כמו קיה פיקנטו או סופר מיני כמו סוזוקי סוויפט וגם משפחתיות כמו קיה ריו, נמצאים באמצע, במנעד שהוא תמיד יהיה פשרה בין הצורך לשמור על אחיזה, לבין נוחות הנסיעה.

במכוניות בהן זווית הגלגול בולטת באופן ניכר, או כאלו שצלילת החרטום בזמן בלימה היא מעבר לגדר הסביר – החשד העיקרי הוא בולמי זעזועים פגומים או בלויים שזקוקים להחלפה. אולם לעיתים החלפת בולמי זעזועים אינה בהכרח תהייה תולדה של בלאי או צורך – אלא כזו הנובעת מהעדפות הנהג. נהגים המוכנים להקריב נוחות נסיעה בכדי לקבל מכונית בעלת יכולות פנייה או מעטפת דינמית טובה יותר – יכולים להחליף את בולמי הזעזועים הסטנדרטיים בהם מצוידת המכונית (שכאמור, מהווים פשרה איתה יוכלו לחיות רוב הנהגים) בסט בולמים תחליפיים המוצעים על ידי אחד מהחברות המתמחות בכך דוגמת קוני, בילשטיין, גאז, אייבאך, וויטק ו-K&W.

בכל מקרה, בין אם מדובר בהחלפה לצורך שיפור יכולות הפנייה והאחיזה, או החלפה לצורך שיפור הנוחות – יש  להתייעץ עם מוסך מורשה ובעל מקצוע בתחום. שכן כאמור לפעולת השיכוך התקינה ישנה משמעות בטיחותית ונרחבת יותר מנוחות נסיעה או תחושות בנהיגה.

לטיפול מהיר ומסור – הזמן טיפול 
או
התקשר אלינו – 09-952-3536

השאר תגובה