מיומנו של מוסכניק – בקרת יציבות אלקטרונית

"אבל ניר, אני אומר לך שעשיתי בדיוק מה שאמרו לי כל השנים – ברגע שהמכונית החליקה סובבתי את כל ההגה לצד ההפוך לכיוון ההחלקה. מה לא היה בסדר? מה יכולתי לעשות?"

 כך תיאר לי אבשלום את הפעולות שלו בשניות שקדמו לתאונה שהביאה אותו למעקה הבטיחות ואת המכונית שלו למחלקת הפחחות שלנו.

"בוא אבשלום, נכין לך כוס קפה ונשב אצלי במשרד – אני אסביר לך הכל".

הרבה זמן חלף מאז הפכה המכונית שלנו מאמצעי תחבורה מכאני בו המערכת המתקדמת ביותר הייתה איתות המפסיק מעצמו עם יישור ההגה. המכונית המודרנית שלנו עדיין אמונה על מלאכת השינוע שלנו ממקום למקום, אבל היא עמוסת טכנולוגיה שמנטרת ובודקת כמעט כל נתון אפשרי בנוגע לנהיגה שלנו. החל מכמות האוויר למנוע וכלה בטמפרטורת האוויר לתא הנוסעים. חלק מהמערכות הללו, כמו בקרת האקלים משרתת אותנו בהיבט הנוחות אבל חלק משמעותי אף יותר נועד לשמור על הבטיחות שלנו.

אחת ממערכות אלו היא בקרת היציבות האלקטרונית. יצרניות רכב שונות מעניקות למערכת זו שמות שונים; ESP, DSC, ASR, ESC ושלל שילובי אותיות נוספים, אך המשמעות היא זהה – מערכת המזהה החלקה של המכונית ומסייעת לנו לתקן אותה.

לאבשלום, כמו שכבר היה אפשר להבין, לא הייתה את המערכת הזו במכונית…

בקרת יציבות תמונה

בייביסיטר במכונית

"אז אתה אומר שיש מכוניות עם מערכת שמונעת החלקה? איך בעצם היא עושה את זה?"

המערכת עצמה מורכבת ממספר חיישנים שתפקידם לזהות החלקה של המכונית או מצב בו ישנו פער בין פקודת ההיגוי של הנהג ליכולתה של המכונית לבצע את אותה פקודה. החיישנים עצמם נמצאים בגלגלים, שם הם מודדים את הפרשי המהירויות בין שני גלגלים על אותו ציר כדי לזהות מצב של איבוד אחיזה. חיישן נוסף הוא חיישן ג'יירוסקופי המסוגל לזהות תנועה של המכונית סביב צירה (ממש כמו חיישן המסך בטלפונים חכמים המזהה הטיה של המכשיר ומעביר את התצוגה לאופקית או אנכית). החיישן השלישי הוא חיישן ההגה, המזהה את הכיוון אליו מופנה ההגה – לשם רוצה הנהג להגיע.

ברגע בו מזהה המערכת החלקה של המכונית, היא עושה שימוש במערכת הבלמים על מנת לבלום את הגלגל המתאים במטרה לייצר ציר, שיסייע למכונית לפנות לכיוון הרצוי, מה שישיב את כלי הרכב למסלולו.

לעומת זאת, במכונית נטולת בקרת יציבות אלקטרונית, ההחלקה עצמה היא האינדיקציה היחידה שיש לנהג על אובדן אחיזה ולרוב זהו שלב ממנו לא תמיד פשוט להיחלץ.

אבשלום הביט בי, הנהן, אבל יכולתי לראות שמרוב חיישנים וצירים הוא איבד את האחיזה בהסבר במהלך הדרך…

"אבשלום, מי עושה אצלכם קניות בבית?" שאלתי אותו, "אני, אם אני שולח את האישה אוי ואבוי לי ולחשבון הבנק שלי…"

"יפה, אז את ההסבר הבא שלי אתה בטוח תבין". תיארתי לאבשלום את הסיטואציה הכל כך מוכרת של עגלת סופר בעלת הגלגל התקוע. עיניו של אבשלום אורו "אוי, אני שונא את זה, העגלה לא מפסיקה לפנות", "יפה מאוד" אמרתי לו. העגלה פונה בלי הגה או כידון, היא פונה מכיוון שגלגל אחד אינו מסתובב בקצב של האחרים, הגלגל התקוע מייצר ציר וגורם לה לפנות.

"במכונית שלך, לא קיימת המערכת הזו ותיקון של החלקה היא לרוב פעולה הדורשת ידע ומיומנות, שבאופן טבעי חסרים לנהג הממוצע"

IMG_3068
סימן נורת בקרת ההחלקה בלוח השעונים

"תגיד ניר, במכונית של אשתי, סוזוקי סוויפט חדשה, יש את המערכת הזו?" שאל אבשלום בדאגה. "עד ינואר 2010 המערכת הזו הופיעה רק בחלק מדגמי המכוניות, החל מינואר 2010 זו מערכת חובה בכל מכונית חדשה, ממש כמו חגורות בטיחות או כריות אוויר. לא משנה אם זו קיה פיקנטו קטנטונת, סוזוקי, דודג' או קרייזלר וויאג'ר ענקי – המערכת כבר בפנים". "במכוניות מוקדמות יותר ניתן לוודא הימצאות המערכת באמצעות נורת הביקורת הכתומה של המערכת שנדלקת עם סיבוב הסוויץ' במכונית, תוכל לבדוק בספר הרכב שלך".

"נו, לומדים כל יום" סיכם אבשלום את ההסבר, "אגב, עם מי מדברים לגבי רכב חלופי, הזכרת לי שאני צריך לעבור היום בסופר ומה שבטוח הוא שבמכונית הבאה שלי תהייה בקרת יציבות אלקטרונית…"

לטיפול מהיר ומסור – הזמן טיפול 
או
התקשר אלינו – 09-952-3536

תגובה אחת ל“מיומנו של מוסכניק פרק 10 – בקרת יציבות אלקטרונית”

  1. אריוקי, להגיב

    איזה יופי, ישר כח על מאמר פורה!!

השאר תגובה