מיומנו של מוסכניק – חשיבות ביצוע טיפולים בזמן

איך גילה יורם את פלאי הטכנולוגיה, איך גילתה הנכדה שלו ענת את מסתורי ההיסטוריה ומה הקשר בין כל זה למשטר הטיפולים המרווח של המכוניות המודרניות

מי שלא ראה את עדר הילדים הדולק בעקבות הלארק הצהובה של יורם, לא ראה דבר מימיו. עבור ילדי המושב, הלארק ההיא הייתה סמל סטטוס, ספינת כביש ענקית ששטה במלכותיות בין המכוניות הקטנות של המושב בתחילת שנות ה-60. רק כאשר בגרנו והחכמנו ראינו בלארק את מה שהייתה באמת, משפחתית קומפקטית במונחים אמריקניים ובינונית להפליא בכל מונח אחר. חצי מאה לאחר מכן ואל מוסך "דרך השטח" מגיעה ענת, נכדתו של יורם, בקיה פיקנטו תזזיתית ואנרגטית.

הזינוק האדיר שעשתה תעשיית הרכב בעשור וחצי האחרונים הביאו לחיינו שורה ארוכה של מערכות וחידושים שעד לפני 20 שנים נחשבו לנחלתם של סרטי מדע בדיוני. מסכי מגע, הפעלת מערכות באמצעות פקודות קוליות, חיישנים, מחשבים מתוחכמים, מערכות מולטימדיה, מערכות רדאר המשולבות במצלמות הסורקות את השטח לפני המכונית ואף בולמות אותה בעצמן כל אלו ורבים אחרים הם רק חלק מהדוגמאות. לצד כל החידושים הללו, הרבה מאוד מושגים שהיו חלק בלתי נפרד מתחזוקת המכונית השוטפת נעלמו. קרבורטורים, צ'וק בהנעת הבוקר, ההמתנה שהמנוע יגיע לטמפרטורת עבודה, הכורח לבחור בין לסיים את העלייה בזריזות או להדליק מזגן אבל גם מוסד וותיק שהיה חלק בלתי נפרד מהנוף המוטורי הישראלי – תחנות הסיכה לרכב.

Cartoon car

אותן תחנות שהיו פזורות בכל רחבי הארץ, בעיקר בצמוד לתחנות דלק, הציעו לבעלי המכוניות דאז את שירותיהן בתחם שימון רכיבי המכונית ומריחת גריז במקומות הרלוונטיים. מכוניות נדרשו אז לטיפול תחזוקתי דוגמת זה כל 1,200 ק"מ לערך בממוצע. אולם בדומה למערכות הטכנולוגיות, ידע אדיר נצבר גם בתחום ייצור המנועים ומכלולי הרכב האחרים, כזה המאפשר לבנות מכוניות מודרניות הזקוקות לטיפול תקופתי אחת לאלפי ק"מ, אפילו עד 30 אלף ק"מ או כמו במקרה של הקיה פיקנטו של ענת אחת ל-15 אלף ק"מ.

"אתה יודע, דווקא זה שלא צריך להגיע איתה לעיתים קרובות למוסך – זה מה שגרם לסבא לקנות לי אותה" אומרת לי ענת, שמביאה את המכונית לטיפול, "כדי שאוכל להתרכז בלימודים". הספידומטר שמראה 17 אלף ק"מ מספר לי שענת התרכזה יותר מדי בלימודים ופחות בתכנון של הכנסת המכונית בזמן לטיפול. אז בזמן שעובדי "דרך השטח" החליפו את כל סדרת המסננים והשמנים הרלוונטיים, התפניתי להסביר לענת שדווקא המתיחה של המנועים המודרניים לקצה היכולת והגדלת מרווחי הטיפולים בהם, מצריכים ממנה ומשאר הלקוחות להקפיד להביא את המכוניות לטיפול תקופתי בזמן הנכון. מרווחי הטיפולים שנקבעים על ידי היצרן מחושבים בדקדקנות ותואמים את מחזור החיים וזמן הבלאי של אותם רכיבים המיועדים להחלפה.

רבים גם נוטים לראות את ההוצאה הכספית המידית על הטיפול ומעדיפים להמתין לשעת כושר כלכלית, אך אינם מבינים כי רכיבים דוגמת מסנן שמן או מסנן אוויר שאינם מוחלפים גוררים הוצאות שוטפות דוגמת צריכת דלק מוגברת, ובנוסף מקפלים בתוכם פוטנציאל לנזק משמעותי יותר לחלקי רכב אחרים, שבאם ינזקו עלות התיקון שלהם תהייה גבוהה בהרבה. כמובן שלבדיקות תקופתיות אלו משמעות בטיחותית, שכן גם מערכת הבלמים נבדקת בה.

oil-leak

עד סיום שיעור ההיסטוריה והקפה, הקיה של ענת כבר הייתה מוכנה לצאת לדרך, לא לפני שקבענו לנו פגישה נוספת בטיפול הבא, כולל תזכורת של שירות הלקוחות של המוסך בבוא הזמן.

נסיעה טובה ענת, ודרישת שלום לסבא…

לטיפול מהיר ומסור – הזמן טיפול 
או
התקשר אלינו – 09-952-3536