כתבה מאת און יעקבסון 

קונצרן הרכב, קרייזלר, הינו יצרן מכוניות אמריקני גדול, שתחת מטרייתו קיימים המותגים: קרייזלר, דודג', ג'יפ, ראם וגם… פיאט על שלל החברות השייכות לו. קרייזלר הוא חלק משלושת יצרני הרכב הגדולים בארה"ב המוכרים כ-"שלושת הגדולים": ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר.

 

קונצרן קרייזלר

קונצרן קרייזלר נוסד בשנת 1925 על ידי וולטר קרייזלר ובמהלך השנים הקים וקנה יצרני רכב רבים נוספים בארה"ב ובעולם כולו. רובם כבר לא קיימים וקצרה היריעה לפרט כאן את כולם, אך די אם נזכיר את המוכרים שבהם: הילמן, סאנבים, סימקה, פלימוט', ואליינט ודה-סוטו.

למרות גודלה הענק של החברה וכמו רבות מיצרניות הרכב בעולם, התמודדה קרייזלר במהלך השנים עם קשיים פיננסים ועמדה על סף פשיטת רגל לא אחת. אחד הסיפורים המוכרים וידועים ביותר הנוגעים לקרייזלר היא הגיוס של לי איאקוקה לעמוד בראש החברה בסוף שנות השבעים של המילניום הקודם. גיוס שהוציא את החברה מהבוץ והפך לסיפור הצלחה המסופר עד היום.

בשנת 1998 נרכש קונצרן קרייזלר על ידי חברת מרצדס-בנץ – רכישה שבאה לידי ביטוי לא רק בצד הפיננסי, אלא גם בצד המוטורי. בין אם בשימוש במכללים של מרצדס במכוניות של קרייזלר ואפילו בשימוש בפלטפורמות משותפות בין שתי החברות, האמריקנית והגרמנית. דומה היה שעתידה של קרייזלר מובטח, אלא שקרוב לעשור מאוחר יותר, בשנת 2007, מכרה מרצדס את מניותיה בקרייזלר לקרן השקעות אמריקנית בשם סרברוס. המשבר הפיננסי העולמי בסוף העשור הקודם לא פסח גם על קרייזלר, כמו גם על ג'נרל מוטורס ויצרניות רכב אחרות בעולם, מה שהביא את החברה לסף פשיטת רגל נוספת.

קרייזלרבזכות סיוע כספי ממשלת ארצות הברית ובזכות תוכנית הבראה מקיפה, יצאה קרייזלר מקשיים, החזירה את כל חובותיה וחזרה לדרך המלך תוך פחות משנתיים –

חמש שנים מוקדם מהצפוי. במקביל, החל קונצרן הרכב האיטלקי, פיאט לרכוש מניות ולהגדיל את חלקו בבעלות קרייזלר עד למצב של שליטה בקונצרן האמריקני ולמעשה יצירתו של קונצרן רכב חדש בשם "פיאט קרייזלר אוטומוביל".

גם במקרה הזה, הרעיון והכוונה היו ברורים: קרייזלר תסייע לפיאט לחזור מחדש לשוק האמריקני, פיאט תסייע לקרייזלר להרחיב את דריסת הרגל שלה בשוק האירופאי. זאת ועוד: בניגוד לשיתוף הפעולה עם מרצדס, שם קרייזלר הייתה החברה העממית, בשיתוף הפעולה שלה עם פיאט, דווקא קרייזלר היא "הנחשבת" יותר וכך לדוגמא, קרייזלר 300 מותגה באירופה כלנצ'יה תמה, או לנצ'יה פלביה היא למעשה קרייזלר 200.

השתיים הללו הן חלק מתשעה דגמים של קרייזלר שימכרו באירופה תחת מותגי פיאט ומנגד, הפריסה הרחבה של סוכני קרייזלר באמריקה יסייעו לפיאט להחדיר לשם את המותגים שלה, מבלי הצורך לבנות מאפס ובעלות אדירה מערך של שיווק והפצה. שיתופי הפעולה האלו יעמיקו בשנים הקרובות, לא רק במיתוג מכוניות קיימות בשמות אחרים, אלא גם בפיתוח משותף של פלטפורמות ומכללים מכאניים שישמשו מכוניות עתידיות של שתי החברות. כך למשל תוכל פיאט ליהנות מהידע והמוצרים הקיימים של קרייזלר בקטגוריית רכב השטח הגדולים, מיני-וואנים, ומכוניות סאלון ואילו קרייזלר ייהנו מהידע של האיטלקים ביצור מכוניות קטנות ומכוניות ספורטיביות. אפשר לסכם שאחרי כמה שנים של טלטלות וחוסר יציבות, העתיד נראה טוב מתמיד עבור קונצרן קרייזלר.

לטיפול מהיר ומסור – הזמן טיפול 
או
התקשר אלינו – 09-952-3536

השאר תגובה