אקסטרים מייקאובר

במוסך אחד בלב חוף השרון, בין הליפטים, פטישי האוויר, מפתחות הברגים וארגזי הכלים יש גם קסם. כזה שמחזיר לחיים מכוניות ישנות וחבוטות והופך אותן לנסיכות נוצצות

הן בדרך כלל מופיעות בשולי העיתונים, אתם מכירים אותן, את המודעות שמוכרות לנו את המשחה/הקרם/הניתוח/הפטרייה/הדיאטה/ניתוח הלייזר/ כדורי הפלא או כל תכשיר אחר, זה המבטיח לנו להיראות צעירים, רזים או שעירים יותר או פחות (תלוי באיזה אזור בגוף מדובר). תמיד, אבל תמיד תהייה שם תמונת "לפני" ותמונת "אחרי". אבל עם יד על הלב, לפעמים אם לא היו כותבים מתחתיה לא היינו מצליחים לנחש באיזו מהתמונות המצב טוב יותר.

ובכן, במאמר הזה לא תמצאו את עצמכם בשום מצב כזה. המכוניות שאתם עומדים לפגוש כאן הן אסופת כלי רכב שהפכו מקופסאות פח מחלידות, נפולות פנסים, קרועות ריפודים ומנופצות מראות לגבירות מוטוריות מהודרות. אלו מכוניות ששופצו לא רק בסדנת הפחחות, במחלקת החשמל, המנוע והצבע, אלו מכוניות שלתהליך העבודה עליהן במוסך "דרך השטח" בשפיים נוצקה גם כמות אדירה של אהבה אמיתית, של תשוקה להחזיר להן את הנעורים שלהן.

אז בואו נפגוש אותן.

שם הרכב:

הינו בריסקה 900

בעלים:

דורון איצקוביץ

שנת יצור:

1966

על הדגם:

 "הינו" הייתה למעשה אחת החברות היפניות היחידות שחרף החרם הערבי שיווקה את מרכולתה בישראל. הידועה מבין המכוניות של החברה הייתה הקונטסה, שהורכבה בארץ במפעל א.אילין תעשיות בנצרת עילית ואפילו יוצאה ליוון. הבריסקה הינו טנדר קטן שנשען על מכלולי הקונטסה (במקרה זה על דגם ה-900, אם כי כמו לקונטסה ישנם גם דגמי 1,300). עם רכישתה של הינו על ידי טויוטה הופסקו שיווק והרכבת המכוניות בישראל. למנוע 900 הסמ"ק והספק מירבי של 35 כ"ס.

בריסקה - לפני ואחרי
לפני ואחרי – איזה שינוי !!!

קצת על השיפוץ:

עבור דורון המפגש עם הבריסקה הייתה הפתעה כפולה. זו הייתה גם סגירת מעגל מכיוון שרכב זה שימש את משפחתו של דורון במשך יותר מ-20 שנים ובה גם נהג לראשונה בגיל 6. ההפתעה השנייה הייתה שבניגוד לאספני הרכב המכתתים רגליהם מערימת גרוטאות אחת לשנייה, מחטטים בחצרות נשכחות בחיפוש אחר מכונית – הבריסקה הזו פשוט הופיעה לדורון בחצר הבית כמתנת יום הולדת מפתיעה מאשתו. 11 חודשים לאחר אותו היום, הסתיים שיפוץ המכונית שכפי שניתן לראות בתמונות זכתה  בנוסף לגלגול החדש, גם למראה מיוחד ושונה מאוד מהמקור הצנוע.

שם הרכב:

פורד אסקורט 2000RS

בעלים:

ניר בן-ארי

שנת יצור:

1974

על הדגם:

פורד אסקורט הוצגה בשנת 1968, כמחליפה לדגם ה"אנגליה" המזדקן. כבר עם יציאתה לאוויר העולם התגלתה המכוניות כמוצלחת ומהר מאוד צברה פופולאריות אדירה. מתחילת דרכה ליוו את המכונית גרסאות ספורטיביות שבתחילה כונו GT, TWIN CAM  ומאוחר יותר RS. גם על מסלולי המירוצים ובעיקר במרוצי הראלי התגלתה המכונית כבעלת יכולות מופלאות ונחשבת עד היום לאחת ממכוניות הראלי הטובות ביותר אי פעם. הדור הראשון של האסקורט, כמו הינו בריסקה יוצרה גם כן במפעלי תעשיות רכב בנצרת.

קצת על השיפוץ:

new12

 בשנת 2006 מתגלגלת לידיו של ניר בן ארי ובנו אייל פורד אסקורט חומה ועצובה משנת 1974. עבורם, המצב הגבולי, שהייה גורר מחשבות שניות על שיפוץ לא היווה בעיה. הם כבר ראו בה את מי שהיא תהפוך להיות בתוך מספר שנים של עבודת שחזור, שיפוץ ולבסוף שדרוג שעברה המכונית. הצבע הכתום לו זכתה תואם להפליא את האופי ה"ג'ינג'י" שהעניק לה ניר. המכונית חוזקה ונבנתה לתלפיות בכל מובן אפשרי. החל במנוע רב און, עבור בתיבת הילוכים בת 5 יחסי העברה וכלה במיזוג אוויר מפנק. אגב, עם האסקורט בא התיאבון, אבל על זה תקראו עוד בהמשך…

שם הרכב:

לוטוס 7

בעלים:

קובי זעירא

שנת יצור:

1972

על הדגם:

מראשית ימיה של חברת לוטוס הבריטית, קידשה החברה את הנהיגה הטהורה. עד אמצע שנות ה-70, התאפיינו מכוניות החברה במינימליזם קפדי, אפילו ספרטני, הכל על מנת לשמור על משקל נמוך ומאפייני ניהוג הקרובים ככל הניתן למכונית מסלול לכביש הציבורי. דגם ה-7 הוצג בשנת 1957 ויוצר בארבע סדרות ייצור בעלות הבדלים לא גדולים ביניהם. המנועים נלקחו ממדף המנועים של פורד, הנפחים היו צנועים (1.2 ליטר בתחילה, 1.3 ליטר, 1.5 ליטר וכן 1.6 ליטר), אך בזכות משקל נוצה הנושק ל-600 ק"ג הביצועים היום מעולים. בשנת 1973 נמכרו זכויות הייצור שלה לחברת קייטרהם, שלמעשה מייצרת עד היום את המכונית על פי אותו מתכון בסיסי ומוצלח.

קצת על השיפוץ:

Untitled-12jpg

הלוטוס סופר 7 של קובי היא מכוניות בעלת היסטוריה ייחודית, מעבר להיותה בת לסדרת היצור האחרונה. היא יובאה לישראל על ידי בעליה המקוריים ונרכשה מיורשיו לאחר פטירתו. הליך השיפוץ של המכונית התחיל באיסוף קפדני של כל חלק וחלק, כמו כן בבניית ספרייה טכנית אודות המכונית. בשל היותה דגם שהוצע גם כקיט להרכבה עצמית, רוב עבודת הפירוק וההרכבה קלה וטוב שכך, מכיוון שהמכונית הזו פורקה לגורמים ראשוניים ושופצה חזרה למצב מרהיב אף יותר מהמקור. לוטוס סופר 7 היא אריסטוקרטיה בריטית קלאסית, אבל כזו שלא חוששת להפשיל את החצאית ולצאת לסיבוב פרוע.

שם הרכב:

 ג'יפ CJ5

בעלים:

בני פרוכטר ז"ל

שנת יצור:

1974

על הדגם:

 מבין כל גלגוליו של הג'יפ המיתולוגי, ה-5CJ רושם לזכותו את משך הייצור הארוך ביותר. הוא עלה לפסי הייצור בשנת 1954 (אז עוד נקרא וויליס 5CJ) כמחליף ל-3CJ ונותר ביצור עד שנת 1983. יותר מ-10 גרסאות שונות ומהדורות ייצור הוצעו במהלך השנים הללו, כמה מהן (גולדן איגל, רנגייד וסקראמבלר) נחשבות לקלאסיקות הגדולות של הדגם. טווח המנועים נע בים 2.2 ליטר ארבעה צילינדרים, עבור ב-6V בנפח 3.7 ליטרים וכלה ב-8V בנפח 5.0 ליטרים.

קצת על השיפוץ:

new13

 בני פרוכטר ז"ל היה ידיד של ניר בן ארי, ההיסטוריה המשותפת שלהם הולכת אחורה עד לשנות השירות הצבאי. ה-5CJ של בני הינו מבציר 74' וכראוי ל"ג'יפ אמריקני" חמוש ביחידת כוח מתאימה 8V רועם ומשופר עד מאוד. ה-5CJ הגיע למוסך "דרך השטח" בשנת 2008 לפחחות וצבע. בסופו של התהליך הפך הכלי הצהוב ולמוד הקרבות לברייה חדשה ונוצצת למרחקים בזכות גוון ה"צהוב סמיילי" הזרחני על השלדה השחורה שנצבעה גם כן. בני נפטר מדום לב בשנת 2011.

שם הרכב:

פורד אסקורט

בעלים:

 קינן כהן

שנת יצור:

 1974

על הדגם:

פורד אסקורט הוצגה בשנת 1968, כמחליפה לדגם ה"אנגליה" המזדקן. כבר עם יציאתה לאוויר העולם התגלתה המכוניות כמוצלחת ומהר מאוד צברה פופולאריות אדירה. כבר מתחילת דרכה ליוו את המכונית גרסאות ספורטיביות שבתחילה כונו GT, TWIN CAM  ומאוחר יותר RS. גם על מסלולי המירוצים ובעיקר במרוצי הראלי התגלתה המכונית כבעלת יכולות מופלאות ונחשבת עד היום לאחת ממכוניות הראלי הטובות ביותר אי פעם. הדור הראשון של האסקורט, כמו הינו בריסקה יוצרה גם כן במפעלי תעשיות רכב בנצרת.

קצת על השיפוץ:

escort---keynan

 בתור כתב ורכב ובזמנו עורך מגזין "הגה" חווה קינן אי אלו מפגשים עם מכוניות אספנות ועם בעליהם. החיידק שדגר בשקט התפרץ למראה פורד אסקורט כחולה בעלת 2 דלתות. לגבי מקום השיפוץ לא הייתה שאלה, ניר בן ארי, אחרי שלושה אקזמפלרים דומים כבר זכה לתואר ראש מסדר האסקורט הישראלי. לאחר פירוק המכונית ועבודת הפחחות היא קיבלה גוון ירוק מירוצים בריטי כמחווה למוצאה ולהיסטוריית הראלי שלה. המנוע המיועד הוא אותו 1.6 ליטר המפורסם, מה שיהפוך אותה לרפליקת 1600RS כדת וכדין.

שם הרכב:

רום כרמל 1301 טנדר

בעלים:

 און יעקבסון

שנת יצור:

 1980

על הדגם:

 רום כרמל בגרסת הטנדר שלו, היה שירת הברבור של תעשיית הרכב הישראלי. למרות שבשלוש שנות ייצור הדגם הוא זכה להצלחה מסוימת (1175 יחידות ממרכב זה, 2200 בגרסת הסדאן ו-480 סטיישנים), ההפסדים ההולכים וגדלים של החברה, יחד עם שינויים גלובאליים של שוק הרכב סתמו את הגולל על הרפתקת ייצור המכוניות המקומיות. הכינוי 1301 היה בהתאם לנפח המנוע תוצרת הילמן שהכיל 1.3 ליטר (ה-1 נוסף כדי לבדל אותו ממנועי פורד 1.3 שבו צוידו הדגמים הקודמים).

קצת על השיפוץ:

nee14

קצת משונה לתאר את און יעקבסון, עיתונאי רכב, נהג מירוצים ומדריך נהיגה מתקדמת במכונית שאינה יורקת אש וממיסת צמיגים. אבל הרום כרמל טנדר (הידועה בציבור כ"טינה טנדר") של און היא בדומה להרבה רכבי אספנות הרבה יותר פיסת נוסטלגיה מאשר כלי רכב. לאחר ציד בן כמה שנים, כאשר הוא מחפש אחר גרסת הטנדר שפריטים מעטים נותרו ממנה, הוא רכש אחת במצב בכי רע. סיפור השיפוץ על תפניותיו המפתיעות מתועד באופן יוצא מגדר הרגיל בפורום האספנות באתר קארספורום ובו יותר מ-2,500 הודעות הנפרשות על 169 עמודים. בסיומו של השיפוץ שארך שלוש שנים יצר און כלי רכב ייחודי, מותאם לצרכיו וטעמו, כזה שעושה הרבה נחת רוח לתעשיית הרכב הישראלית עליה השלום.

שם הרכב:

 פורד אסקורט 2000RS

בעלים:

 לירן סיסו

שנת יצור:

 1969

על הדגם:

 פורד אסקורט הוצגה בשנת 1968, כמחליפה לדגם ה"אנגליה" המזדקן. כבר עם יציאתה לאוויר העולם התגלתה המכוניות כמוצלחת ומהר מאוד צברה פופולאריות אדירה. כבר מתחילת דרכה ליוו את המכונית גרסאות ספורטיביות שבתחילה כונו GT, TWIN CAM  ומאוחר יותר  RSבנפחי 1600 ו-2000. גם על מסלולי המירוצים ובעיקר במרוצי הראלי התגלתה המכונית כבעלת יכולות מופלאות ונחשבת עד היום לאחת ממכוניות הראלי הטובות ביותר אי פעם. הדור הראשון של האסקורט, כמו הינו בריסקה יוצרה גם כן במפעלי תעשיות רכב בנצרת.

קצת על השיפוץ:

new14

את דרכה החלה האסקורט הלבנה בידיו של בועז זאבי. השיפוץ התחיל בתהליך פחחות וצבע שבוצע על ידי מוסך "דרך השטח", אז כבר עם ניסיון לא מבוטל בדגם זה. בתהליך גם שולבה התקנת כנפי הפיברגלס למרכב. השלב הבא היה שיפור מקיף של מערכות ההנעה, הבלימה והמתלים של המכונית כהכנה לקבלת יחידת כוח חזקה במיוחד. המכונית נרכשה מבועז על ידי לירן סיסו שותפו בסדנת Argonetics – Performance Fabrications המתמחה בייצור מערכות פליטה משופרות למכוניות.

שם הרכב:

 פיג'ו 504

בעלים:

 איציק חריט

שנת יצור:

על הדגם:

כשהוצגה ה-504 בשנת 1968, הוטלה על כתפיה משימה לא קלה, להוות מחליפה ל-404 המשפחתית של פיג'ו שזכתה למוניטין אגדי בשל אמינותה המופלגת ועמידותה. הזכייה בתואר "מכונית השנה" ב-1969 הייתה רק תחילת הסיפור, המכונית לא רק הצליחה לעמוד בציפיות אלא אפילו קנתה לעצמה מקום של כבוד בהיכל התהילה של המשפחתיות הצרפתיות. היצור על ידי פיג'ו עצמה נמשך עד 1983, אל למעשה לא נפסק ונמשך ברצף בשווקים שונים מאז הצגתה ועד 2005 (אז יוצרה המכונית האחרונה במפעל בניגריה). ל-504 היה גם צד ספורטיבי, המכונית השתתפה בראלי אפריקה המפרך בהצלחה רבה בתחילת שנות ה-70 וכן בגרסת הקופה בעלת מנוע ה-6V במחצית השניה של שנות ה-70

קצת על השיפוץ:

איציק חריט

שם הרכב:

 פורד קורטינה 1.6, 2 דלתות

בעלים:

 משפץ: תומר צימרמן

שנת יצור:

  1973

על הדגם:

הדור השלישי של הקורטינה, היווה קפיצת מדרגה משמעותית ביחס לדורות הקודמים שלה. מעבר לתפקידה כמשפחתית המרכזית של פורד אירופה, היה עליה להחליף הן את הדור השני של הקורטינה והן את הפורד קורסייר הגדולה יותר. העיצוב מושפע מהסגנון האמריקני המכונה "בקבוק הקולה" על שום קימור המותניים המזכיר את הקווים של בקבוקי הקולה הקלאסיים. המכונית הייתה למעשה זהה לטאונוס הגרמנית וזאת כחלק מההחלטה למזג את שתי החטיבות האירופיות לחטיבה אחת. המכונית הגיעה במגוון רחב מאוד של נפחי מנוע ותצורות מרכב; החל ממנוע "קנט" 1.3 ליטר ועד 4.1 ליטר שישה צילינדרים בטור לשוק האירופי. תצורות המרכב היו שתי דלתות, ארבע דלתות, סטיישן, גרסה פתוחה וגם טנדר.

קצת על השיפוץ:

new15

הקורטינה שהייתה בבעלות תומר צימרמן בזמן השיפוץ במוסך דרך השטח, היא במרכב 2 דלתות שלא היה שכיח במקומותינו, עם מנוע 1.6 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת 3 יחסי העברה. האות L  באחורי המכונית מעידה על רמת הגימור Luxury השנייה מבין חמש רמות גימור. כמו מכוניות קלאסיות רבות, גם הקורטינה הזו אינה כלי תחבורה גרידא, היא גם זיכרון משפחתי, שכן לאביו של תומר הייתה קורטינה כזו בעבר וזו גם הסיבה שבחר לשפץ אותה.

שם הרכב:

 פורד אסקורט 1600RS "מקסיקו"

בעלים:

 דורון איצקוביץ'

שנת יצור:

1975

על הדגם:

כבר בתחילת דרכה של האסקורט, בלטה המכונית במסלולי המירוצים. אבל את מקומה בהיכל התהילה היא הרוויחה ביושר אחרי ניצחון של אב טיפוס מדגם ה-1600RS בראלי לונדון-מקסיקו, כשמאחורי ההגה האנו מיקולה הפיני. על שם המירוץ חוצה האוקיינוס בן 25,700 הק"מ, הוציאה פורד גרסה מיוחדת למכונית הקרויה על שם הניצחון ההוא. המכונית נבנתה בנפרד משאר דגמי האסקורט במפעל חטיבת המכוניות המתקדמות (AVO) של פורד באסקס. על בסיס מה שנודע כ"סדרה 49" בנתה החברה 9,382 יחידות של המכונית בגרסה זו בין השנים 1970 ל-1974 עם מנוע הקנט 1,600 שממנו נסחטו 85 סוסים. כיום הפכו אותן גרסאות מקסיקו לפריטים מבוקשים.

קצת על השיפוץ:

פורד אסקורט איצקוביץ

בד בבד עם שיפוץ האסקורט הכתומה של ניר בן ארי, התחדש גם בן דודו ושכנו למושב דורון (כן, ההוא מהבריסקה) באסקורט 2 דלתות ומזימה להשביח אותה כראוי. לאחר לבטים, נפלה ההחלטה על מנוע 1600 בדומה לזה של גרסת המקסיקו. המרכב הופשט ושופץ ביד אמן אוהבת, חלקי פח נוסרו, הוחלפו ורותכו בדרך למראה השרירי של המכונית. המנוע קיבל גם הוא טיפול אוהב הכולל סעפות יניקה ופליטה משופרות, גל זיזים "חם" ויחס הדחיסה הועלה. כמו אצל ניר, גם כאן תיבת ההילוכים הוחלפה לכזו בעלת 5 יחסי העברה והותקן מזגן. ואיך שהיא

שם הרכב:

סובארו 1300 DL

בעלים:

טל בן-ארי

שנת יצור:

1983

על הדגם:

 הדור השני של סובארו לאונה, הושק בשנת 1979 כאשר הוא ממשיך ומבסס את שמה של סובארו ברחבי העולם כיצרנית יפנית קטנה המספקת חבילה של מנועים מתקדמים, חסכוניים ואמינים לזמנם, הנעה כפולה במכונית נוסעים וחוסן מכאני במחירים זולים. היא הוצעה במרכבי האצ'בק, קופה, סדאן, סטיישן וטנדר. קשת המנועים כללה מנועי 1.3, 1.6 ואף 1.8  ליטר בפסגת ההיצע. למרות שהנעה כפולה אינה מצרך חיוני בכבישי ישראל, הדור השני של סובארו לאונה נמכר במספרים עצומים, כאשר היא ממשיכה את ההצלחה לה זכתה סובארו עוד משנות ה-70.

קצת על השיפוץ:

12

ב – 2011, קבלתי מתנה מחבר קרוב: סובארו DL מודל 1983, יד ראשונה, 70,000 ק"מ.
אין מזגן והכל מקורי כולל הרדיו.

הרכב היה של קרוב משפחה שלו, שנפטר לפני כ -6 שנים. לאחר מותו, אשתו הכניסה את הרכב למחסן סגור והפקידה את הניירות.
הבעיה היחידה והגדולה בכל הסיפור היא, שהמחסן בו הרכב אוחסן, מוקם קרוב מאד לים ולכן הרכב היה אכול חלודה. הדבר לא מנע מטל, בני הצעיר, להשתמש ברכב ולצבור עוד 20,000 ק"מ במד המרחק שלו. למרות שמדובר ברכב בן 30 שנה, מנוע 1,300 סמ"ק, ללא הגה כח וללא מזגן, ההרגשה בנהיגתו היא כמו של "רכב חדש". הכל הדוק, הכל עובד מצוין וממש נעים לנהוג בו.

במהלך שנת 2013, יצא טל לטיול בדרום אמריקה, הזדמנות טובה לשפר את חזות הרכב.

פרט לפחחות אינטנסיבית ושינוי הצבע מלבן לכחול מטאלי של אימפרזה טורבו, הוחלפו הג'נטים לכאלו של סובארו GL, שהם רחבים יותר והצמיגים הוחלפו לרחבים יותר. הורכב מזגן והוחלף הרדיו.

לטיפול מהיר ומסור – הזמן טיפול 
או
התקשר אלינו – 09-952-3536

3 תגובות ל“שיפוצי אספנות וקלאסיקות”

  1. מחלקת פחחות וצבע, להגיב

    […] שיפוצי אספנות וקלאסיקות […]

  2. הרשקוביץ רובי, להגיב

    היי,
    ברשותי וולוו 340 הדגם ההולנדי..שנת 1988 אפור.
    המנוע הוא של רנו 12 האגדית..1400 סמ"ק שטופל כולל שיפוץ קרבורטור וסטארטר..
    עדיין נוסע ומשרת אותי כל יום !!
    לא משפץ אותו חיצונית מהסיבה היחידה שלא יגנב..
    בעוד 4 שנים חושב על שיפוץ כללי..
    מה יהיה ערכו בשוק כרכב אספנות?..

  3. רון בר, להגיב

    שלום רב
    ברשותי Toyota 4runner 1996 דגם מנוע 3vze נפח 3.0 v6 אני מעוניין לשפר את הרכב
    1. החלפת מנוע במשהו יותר עם בשר וכוח מנוע מודרני אולי 5vze שהגיע בדגם הבא של הרכב שלא יובא באופן סדיר לארץ (אולי חלופה אחרת אשמח לשמוע הצעות )

    האם אתם מתעסקים בכאלה דברים ?

    אשמח לשמוע מכם
    רון

השאר תגובה